Birthday Cupcake
slide show

Surdeg för första gången på länge

 
 
Butikernas brist på jäst inspirerade mig att starta en surdeg igen. Det var flera år sedan sist och de första dagarna skiktade sig surdegen varje natt, men jag "matade" enträget om den på morgnarna. Äldsta dottern kom på att jag kunde ställa burken på en liten "värmeplatta" som hon köpt för att driva upp hemsådda plantor på. Sagt och gjort.
 
 
Värmeplattan visade sig vara ett perfekt tips! På morgonen när det var dags att baka på surdegen bubblade den som tokig i bunken! Wohooo!
 
(null)
 
Degen sattes och fick jäsa i fyra timmar i ett kallt förråd i källaren.
 
 
(null)
 
Sedan skapade jag fyra limpor som fick jäsa 1 1/2 timme innan de gräddades. Jag experimenterade lite med fint rågmjöl och dinkelmjöl utöver det obligatoriska proteinrika vetemjölet. Två bröd blandades med valnötter och två med valnötter, hasselnötter, pumpakärnor och solroskärnor. Mums!
 
 
Det är lätt att fastna i surdegsbakning, för det är så häftigt att se hur fint det går att baka utan minsta gnutta jäst! Så det blev tre runda bröd också...!
 
Det finns några olika recept på surdegsbröd långt ner i kategorin "Bröd och bullar" här på bloggen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0