Birthday Cupcake
slide show

Morotsfrallor

 
Just nu genomlever vi corona-virusets framfart och butikerna hinner inte få hem och fylla på
jäst och mjöl, utan många hyllor gapar tomma som i en sorglig film. Eftersom jag är
privilegierad nog att ha både jäst och mjöl hemma har jag passat på att prova lite nya recept.
Det här blev till 24 goda morotsfrallor!
 

Ca 24 st

25 g jäst

5 dl vatten

2 tsk salt

2 msk rapsolja

1–2 morötter, fint rivna

3 dl fint rågmjöl

9–11 dl vetemjöl

sesamfrön till garnering

Gör så här:

  1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vatten och blanda tills jästen lösts upp.
  2. Tillsätt salt, olja, morötter, rågmjöl och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter.
  3. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 tim.
  4. Dela degen i ca 24 bitar. Forma dem till runda bollar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
  5. Pensla bröden med vatten och strö över sesamfrön.
  6. Grädda bröden mitt i ugnen i 9–13 min. Låt dem svalna på plåten.
 
 
Receptet kommer från: https://tidningenhembakat.se/ 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0