Birthday Cupcake
slide show

Bullar i långpanna

 
Bullar är gott, men de tar tid att göra. Här kommer ett tips på hur du kan komma undan lite smidigare om inte inspirationen ligger på topp! Inte så vackra, men smaken är densamma.
 
Deg:
2,5 dl mjölk

50 gram rumsvarmt smör

½ pkt jäst (25 gram)

½ dl strösocker

1 krm salt

(jag lade till 1 tsk stött kardemumma)

7 – 8 dl vetemjöl

 

Fyllning :

50 gram rumsvarmt smör (jag tog lite mer än så)

vaniljsocker (jag tog 1 tsk)

kanel (jag tog en knapp tsk)

(jag lade till 1 1/2 tsk kardemumma, 1/2 dl strösocker sam 1/2 tsk salt)

(jag blandade hela fyllning till en smet som hag sedan bredde på degen enligt instruktionerna nedan)

 

Ljumma mjölken och rör ut jästen med. Tillsätt det rumsvarma smöret, sockret, saltet och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig, gärna i maskin. (Mjölmängden kan behövas ökas på om du knådar för hand). Låt jäsa övertäckt ca en halvtimme till dubbel storlek.

Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut ca 75X35cm. Bred på smör, sikta över vaniljsocker och kanel och vik en tredjedel av degen mot mitten från kortsidan. Bred på smör där också samt vaniljsocker och kanel. Vik över andra kanten över hela. Lyft över i en smord ugnsplåt. Måtten på min plåt är 35X25cm, använder du en större plåt räcker det med en vikning.

Låt jäsa ca 30 min. Skär degen i rutor, pensla med ett uppvisat ägg och grädda i 200 grader (175 grader i varmluftsugn), ca 15 minuter.

Ta ut och låt svalna något. Dela rutorna och pensla med smält smör, doppa sedan varje bit i strösocker.

 

Receptet kommer från kryddburken.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0